PUSSGOD KAKA

 2010-02-07 l 11:03:20



Lingonkaka

Visst kan man baka och äta lingonkaka (även kallad mjuk pepparkaka) fast det inte är jul?! Tycker jag i alla fall!

Lingonkaka är saftig, söt, pepprig, mjuk och himla god och häromdagen hittade jag faktiskt en stor bit i frysen. Passade bra att avnjuta när mannen kommit in och kört snöslunga på kvällskvisten (vi har ju så himla mycket snö!!!).

Så jag fick en liten puss för att jag fixat fika!

100 g margarin
2 ägg
3 dl brunt farinsocker
1 tsk nystötta kardemummakärnor
1 tsk ingefära
3 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 dl sur grädde el likn
1 dl lingon

Smörj och bröa in en avlång form. Smält fettet och vispa ägg och socker pösigt.
Tillsätt kryddorna och mjöl blandat med bikarbonat. Tillsätt grädde matfett och lingon. Grädda i formen i nedre delen av ugnen i ca en timme i 175 grader.



Kommentarer
Postat av: Therese

Välkommen tillbaka.

Visst kan man baka mjuk pepparkaka änfast det inte är jul, gubbens favorit för övrigt..

Ha en bra dag

2010-02-08 @ 10:47:22
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0