FIDE FAJANS

 2009-05-11 l 19:30:33

Har haft en rätt usel helg där jag tvingades jobba (igen!) för att min chef behövde hjälp med att hålla deadlines. Börjar bli rysligt trött på detta och att man aldrig kan få vara ledig, så nu blir det att sätta ner foten och säga nej!

Tröstade mig lite med att baka igår så det blev både Rabarbermuffins med crumble och Hallon & äppelpaj som det kommer recept på senare i veckan.

Under tiden tänkte jag tipsa om en härlig keramiker vars alster jag älskar. Eftersom jag är gift med en gotlänning så blir det oftast att det blir en tur till Gotland på sommaren. För två år sedan åkte vi runt på Öppna ateljéer som är Gotlands svar på Konstrundan. Alla hantverkare öppnade sina ateljéer under en helg i slutet på maj och vi besökte många olika ställen med blandat innehåll. Vi föll emellertid pladask för Fide Fajans som ligger i Burgsvik på södra Gotland. Där köpte vi detta underbara olivfat som vi ofta blandar olivolja och balsamico i till olika maträtter. Fide har även Bed & Breakfast så är ni i närheter rekommenderar jag ett besök i verkstaden och kanske en övernattning i det fina huset!

(Foto: Skogshuset med keramikbilder från Fide Fajans)

Kommentarer
Postat av: Leila bakar...

trist med för mycket jobb! =) Bra med bakning då för att få bort jobbdammet...ser fram emot recepten.

2009-05-11 @ 19:57:01
URL: http://leilabakar.blogg.se/
Postat av: åsa - hello sugar!

ja du får ta i med hårdhandskarna med chefen, ledigheten är viktig. vilka fina skålar, jag gillar den som du har med vågig kant.



ja undra hur lakrits skulle smaka i cupcakes. jag gillar ju lakrits så jag måste helt enkelt testa nån gång.

2009-05-11 @ 22:00:56
URL: http://hellosugar.se
Postat av: Sofia

Åhh jag vill oxå åka till Gotland, har aldrig varit där, men det verkar ju som himmelriket:-). Jo, jag älskar lavendel, ska ha det i trädgården sen såklart! Kramis Sofia

2009-05-11 @ 22:02:30
URL: http://signe-1.blogspot.com
Postat av: Chezsofia

Vilka läckra fat!

2009-05-12 @ 08:14:07
URL: http://www.chezsofia.bloggsida.se
Postat av: Susanne Blom

Det var många affärer med fina keramiksaker i Visby oxå,åh vad jag längtar dit.



Födelsedagskramar från Mamma

2009-05-12 @ 11:34:37
Postat av: Tesse

Fniss baka av jobbdammet var en bra beskrivning!



Gotland ÄR helt underbart och det är som att resa utomlands. Resan måste dock bokas i god tid bara om man inte har några släktingar att sova hos:-)



Tack Mamsen!

2009-05-12 @ 13:22:33
Postat av: Jonna

Hej Tesse!

Jag fick tips av mormor (Lena) om din blogg. Vilka fina bilder du gör :o)

Bakning är bra avkoppling!

Verkar som du fyller år?! Grattis <:O)



Har ni fått info om släktträffen? Hade ingen mailadress till Er men mailade till Centema mailen. Hoppas att ni kan komma!



Hälsa till mannen.

/Jonna

2009-05-12 @ 13:48:27
Postat av: Anci

Hej !



Hoppas att du kommer att få vara lite ledig framöver :)

Om jag kommer till Gotland i sommar (vilket jag hoppas på), så ska jag planera in ett besök på Fide Fajans.



Ha det bra !



Kram

2009-05-12 @ 18:15:48
URL: http://lighthouse-ankan.blogspot.com
Postat av: Anna

Hej!



Visst fick du mina recept. Tänkte tipsa om att jag här en tävling på min blogg just nu där du kan vinna en övernattning på Gotland!



Kram

Anna

2009-05-12 @ 20:05:42
URL: http://husprojektet.bloggagratis.se
Postat av: Jenna

Testade ditt härliga köttfärsrecept, men modifierade det lite eftersom allt inte fanns hemma :) Det smakade i varje fall supergott! Tack för inspirationen!

2009-05-12 @ 21:57:14
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Tesse

Jonna: Kul att du hittat hit! Jo, vi har fått info om träffen och klurar som bäst på vad vi skall bidra med till "knytiset"!

Anna: Kul - ska titta in hos dig ikväll och tävla:-)

Jenna: Va bra att kunna vara till lite glädje och inspiration!

2009-05-13 @ 08:25:07
Postat av: Jonna

Hej igen Tesse!

Jag tycker är spännande att läsa din blogg :o)

Ni behöver inte ha någon brådska med "knytiset" ingen annan har hört av sig om det än vad jag vet i alla fall.Det lutar väl åt att bli någon buffé av något slag :o)Om man läser din blogg så finns det mycket olika typer av mat så det kanske finns något att hämta här! Jag har testat att göra din Blomkålsgratäng, den var god :oD

Hoppas att allt är bra med er!

Kramar Jonna

2009-05-13 @ 08:40:59
Postat av: Jessica

Vilka härliga fat.



Helt rätt stampa ner foten i golvet och säg ifrån, inte roligt att behöva jobba över hela tiden.



Väntar med spänning på dina recept på kakorna, lät ju riktigt gott!



Ha en bra dag.

2009-05-13 @ 10:30:12
URL: http://www.hallonblabar.blogspot.com
Postat av: I Nadjas kök

Lider med dig, hopplöst när man inte får vara ledig på helgerna :( . Keramikerna är jättefina.



Hälsningar Nadja

2009-05-13 @ 10:32:29
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Vita Novum

Hej! Vilken trevlig blogg! /Karin

2009-05-13 @ 15:56:50
URL: http://www.vitanovum.blogspot.com
Postat av: rondine

Några andra Gotlandstips:

arrankrukmakeri.com



Havsverk

Villav.8 Fårösund (har nog ingen hemsida)

2009-05-16 @ 15:44:28
URL: http://rondine.blogg.se/
Postat av: ingela karlsson

Hej!

Vilka fina bilder du har på min keramik!

undrar om det finns någon möjlighet att

använda mej av bilden med olivfatet med olja

vinäger i? Håller på att plocka ihop bra bilder

till en serie vykort.



Vänligen Ingela

2011-03-03 @ 18:39:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0