LINSSALLAD

 2009-03-15 l 14:50:29

Igår var vi riktigt duktiga! Efter en vecka med förkylning och snörvel gav vi efter för det vackra vårvädret (+6 grader och lite sol-dis!), bylsade på oss och gav oss ut i trädgården. Under veckan som gått hade det dykt upp gula vårblommor (små vitsippeliknande saker som säkert är jättevanliga men jag vet inte vad dom heter - någon?!), krokus och snödroppar. Jag säger som en viss känd person - ÄNTLIGEN! Hade vårstädning i trädgården nästan hela dagen och körde två vändor på tippen. Det blev så fiiint! Skönt att vara ute så mycket, Magnus är ju det varje dag men jag sitter bara inne och enda stunden på dagen jag kommer ut är lunchpromenaden med Frida.

Tittade naturligtvis på finalen av Melodifestivalen på kvällen och för en gångs skulle vann RÄTT låt! Höll på Malena alternativt Sofia. Tror den klassiska ådran i mig från mina år när jag spelade violin bröt igenom! Tredje deltävlingen när Malena var med och gick vidare satt Nettan och jag och hejade och se så bra det gick!

Ikväll blir det svärmors stek och till det en linssallad som jag gillar. Mycké gröna linser och vitlök tillsammans med olivolja, det är mums det:-)

Linssallad 6 port
400 g gröna linser
1 tärning höns- eller grönsaksbuljong
1-2 tsk timjan
2 rödlökar eller 1 purjolök
1 klyfta vitlök
1 tsk örtsalt
svartpeppar
2 msk ljus vinäger
3 msk olivolja

Blötlägg linserna i 30-60 minuter. Koka dom därefter i nytt vatten med buljongtärning och timjan. Det räcker med ca 15-20 minuter, linserna ska inte bli överkokta. Häll av vattnet, blanda ner hackad lök. Strö över salt, svartpeppar och stänk över vinäger och olja. Pressa över vitlök och lägg upp på ett fat och låt svalna. Lätt va?!

(Foto: Skogshuset)

Kommentarer
Postat av: Christina

Den gula heter Vintergäck.

2009-03-15 @ 18:00:27
Postat av: Tesse

Trodde väl att svärmor kunde det - TACK!

2009-03-15 @ 21:05:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0