PAJDEG MED SESAMFRÖ

 2010-02-08 l 19:04:09



Ibland måste man uppdatera gamla godingar och jag gillar ju att experimentera i köket. Pajdeg till exempel - handlade dinkelmjöl häromdagen för jag hört att det skall vara så himla nyttigt. Och OJ - va gott det var att blanda i pajdeg! Hällde även i sesamfrö både i degen och ovanpå min fyllning som igår bestod av rökt skinka, broccoli och massor av ost tillsammans med iMat och äggstanning. Sesamfröna gav pajen en nötig smak och bättre konsistens på degen. Och så hoppas jag att den blev nyttig också!

Pajdeg med sesamfrö
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl dinkelmjöl
100 g mjölkfritt margarin
2 msk vatten
1 msk sesamfrö

Blandas och tryck ut i pajform. Låt vila svalt medan valfri fyllning blandas ihop och förgrädda sedan 10 min i 200 graders värme.

Ps - visste ni att Sesamfrö innehåller betydligt mer kalcium än vanlig komjölk?


Kommentarer
Postat av: Ellinor

Spännande!

Denna pajdeg skall jag absolut testa nästa gång det vankas paj här hemma.

Kram

2010-02-19 @ 11:52:49
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: I Nadjas kök

Jag kan tänka mig att pajdeg med sesamfrö är kanon, det ger både smak och krispighet

2010-03-17 @ 14:48:14
URL: http://www.nadjaskitchen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0