VÅFFELDAX!

 2009-03-23 l 18:41:22


Jisses, vad mycket våffelrecept det finns på nätet såhär dagarna före den 25:e (våffeldagen för er som inte noterat detta)! Det är äppelvåfflor, chokladvåfflor, våfflor med fruktsallad, spettekaksvåfflor, örtvåfflor, våfflor med fetaost, pumpavåfflor med lax (!), fullkornsvåfflor etc.


Det är knappt att man vågar sticka ut och säga nej tack!


Jag tycker nämligen det är väldigt gott med klassiska frasvåfflor med vispgrädde och sylt. Magnus kompis Stefan kom hem till oss en dag förra våren när det började bli dags för våffelsäsong och hade tagit med sig ingredienser till ett helt kompani och så ekologisk blåbärssylt till det. Vad vi åt!!! Säkert en sju, åtta var! Smaskens, mums och helt enkelt gott!!!


"Vanliga" frasvåfflor med grädde (ca 8 stycken)


♥ 3 dl vetemjöl

♥ 2 dl kallt vatten

♥ 3 dl vispgrädde


Vispa ihop mjöl och vatten till en lagom smet. Vispa grädden tjock och blanda ner den. Hetta upp ett våffeljärn. Pensla järnet med smält margarin. Lägg på 3/4-1 dl smet  och grädda våfflorna så de blir gyllenbruna och släpper lätt. Lägg dem på galler så frasigheten håller i sig. ÄT och NJUT!!!

Hur vill ni ha era våfflor?

(Eget collage)


Kommentarer
Postat av: Susanne Blom

Hej !



Din morfar älskade att göra dessa frasvåfflor ,

gissa om det var uppskattat av oss andra .



Kram / Mamma

2009-03-24 @ 13:40:19
Postat av: Åsa/ensidamedmat

Hej !

Vad trevligt att du hittade min blogg!

Jag kan verkligen rekommendera köttbullarna!

Jättetrevlig blogg du har,jag funderade just precis på ett bra recept på våfflor till imorgon.Nu hittade jag ett hos dig!

Ha en bra dag!/Åsa.

2009-03-24 @ 16:40:25
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: Tesse

Mamsen: va bra, då ser jag fram emot dukat bord imorgon eftermiddag:-)

Åsa: Kul att du tycker om bloggen och lycka till med våfflorna!

2009-03-24 @ 18:00:36
Postat av: Barbro

Men hej vad kul att du tittade in... hur hittade du oss då?? Ska titta lite i din blogg nu.

2009-03-24 @ 18:06:21
URL: http://matlagarna.blogspot.com
Postat av: Linruz

Hej vad kul att du hittade till mig. Kycklingen är verkligen suveränt god så testa den.

Mmm visst är det smarrigt med våfflor. Jag vill ha grädde och blåbärssylt på mina.

Kram kram

2009-03-24 @ 19:03:03
URL: http://www.linruz.wordpress.com
Postat av: Leila bakar...

Vilken fantastisk härlig blogg! Fina bilder och gooooda recept....hit kommer jag igen. Listar dig genast på bloglovin!

2009-03-24 @ 19:13:41
URL: http://leilabakar.blogg.se/
Postat av: Tesse

Linruz: Ja, visst är det gott med blåbär!!!

Leila: Förhoppningsvis hittar jag ännu mer mat-inspiration i Holland i helgen så välkomna tillbaka!!!

2009-03-24 @ 22:00:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0