MJUK SAFFRANSKAKA

 2009-03-22 l 17:27:19

Söndagsbaket till arbetskompisarna resulterade efter mycket om och men i en mjuk Saffranskaka. Det är ganska behändigt att bjuda på mjuka kakor eftersom det inte tar så lång tid jämfört med att göra småkakor.

Detta är en mumsig och smaskig kaka med "the swedish" lagom smak av saffran. Börja med att smörja och bröa en slät, rund, form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Smält 200 g margarin eller smör och låt det svalna. Stöt 1 pkt saffran med en sockerbit i en mortel. Vispa 2 ägg och 3 dl socker poröst. Tillsätt saffran, matfett och 1 1/2 dl mjölk. Blanda 4 dl mjöl med 2 tsk bakpulver och rör ner i äggsmeten. Häll det i formen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 35-45 min. Sikta ev över florsocker när kakan ska serveras.

Hoppas nu de tycker om den!!!

(Eget kollage med foto från Skogshuset och bild från ikea.se)

Kommentarer
Postat av: Mikkis

Svar: Dessa små torkade blåbär hittar man på ica. Själv har jag bara stött på dem på ica maxi men jag har ärligttalat inte letat någon annan stanns heller. Det är ica's egna märke. Finns i påsar om 70g (1 dl)

2009-03-22 @ 19:05:47
URL: http://mikkilicious.blogg.se/
Postat av: Kalasgott

Åh så gott!! :-)

2009-03-22 @ 19:28:46
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Molly

hej hej!

jag har lagt upp några länkar på min blogg till sidor där du kan finna odd molly :) hoppas att du finner något du vill ha :)

du får ha en fortsatt bra kväll :) kram

2009-03-22 @ 19:42:33
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Tesse

Tackar för tipsen om både blåbär och kläder - här ska shoppas:-)

2009-03-22 @ 21:22:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0