LÖRDAGSMYS FÖR TVÅ

 2009-02-07 l 20:42:57
Vi lagade fläskfilé ikväll - helstekt i ugn med gratäng på blomkål, färska champignoner och ost. Gott-gotti-gott-gott!!! Till det blev det ett glas Lindemans Bin 50 Shiraz från 2007 som också var helt utsökt. Enligt Vinguiden.com kan doften beskrivas som fruktig, aningen rökig med viss kryddighet, inslag av mörka bär, smörkola, vanilj och fat. Smaken är fruktig, aningen bränd smak med viss kryddighet, inslag av skogsbär, fat och vanilj. Vad vet jag, tyckte helt enkelt om det! Artikelnumret på Systemet är 6374 och en flaska kostar 77 kr. Gillar för övrigt Lindemans viner till tusen! På bröllopet hade vi Lindemans Bin 45 Cabernet Sauvignon. Många som vanligtvis inte tycker om rött vin tyckte att det var supergott och det tycker vi med. Kommer inte ihåg när vi smakade det första gången men det har hängt med ett par år.



Hann också med att sno ihop några små Cupcakes - dessa läckra godsaker som jag inte kan få nog av vare sig det gäller att äta eller att titta på! De är så vackra och finns i tusen olika smaker, färger och utformningar. Ikväll blev det Cupcakes med choklad, choklad, choklad. Gjorde en djupdykning i skafferiet och hittade 70 procentig bakchoklad som jag hackade och hällde i smeten - mums! GI-diet i all ära, men de som följer sträng GI ska nog titta bort en stund nu, för dessa små vänner innehåller farligt mycket socker!!!



Chokladcupcakes
ca 20 st

100 g smör
2 dl socker
2 ägg
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 msk kakao
1 dl mjölk eller grädde

Rör smör och socker pösigt, förslagsvis med elvisp. Rör i ett ägg i taget. Blanda de torra ingredienserna och rör i äggsmeten tillsammans med mjölken. Klicka i muffinsformar (ta gärna dubbla formar så att cupcakesen inte flyter ut) och grädda i ca 20 min i 175 grader. Går bra att frysa in. Jag gjorde även en chokladsmörkräm och spritsade på mina Cupcakes. Oh-la-la!



Nyfiken som hon är kom Skrållan-bollan och ville kika på vad jag höll på med. Det bästa när jag bakar eller lagar mat är att sitta på en stol bredvid och hoppas på att något smaskens trillar ner på golvet. Att djur ska vara så nyfikna! Eller så är det den goda doften. Hon är fullkomligt galen i grädde och choklad (ja, jag vet att det inte är bra för djur att äta choklad men i ett obevakat ögonblick så tog hon sig ett smakprov en gång!).



Mätta och glada ska vi sätta oss och titta på "Whole 10 yards" innan vi knoppar in för kvällen. Älskar Bruce Willis som halvgalen torped - han är som bäst när han gör komedi!

Godnatt!

(Foto: privat)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0