KOKBÖCKER PÅ MIN HYLLA

 2009-02-12 l 20:49:57
När jag är ute och reser är det ett måste att köpa med en kokbok med lokala delikatesser hem till Sverige. Det är inte det att jag sedan måste prova på och laga allt som står i boken jag köpt med mig - nej, det är snarare så att jag nog sällan har lagat något ur dessa kokböcker. Synd att de ska stå där på hyllan och bara se vackra ut så nu ska jag starta ett litet kokboks-test där jag under några veckor testar recept ur mina "utrikiska" kokböcker. Visserligen är det inte alltid det går att läsa vad det står i dom (i min kokbok från Shanghai är det som tur väl en engelsk översättning!) men skam den som ger sig. Det kanske blir flopp eller topp - vi får helt enkelt se!

Dessa kokböcker, även svenska såklart!, finns för närvarande på min kökshylla, men antalet utökas ständigt:

Ahlberg, Monica: Rosendals trädgårdscafé
Ahlberg, Monica: Min mat
Almark, Lisbeth: Örtteer, hälsodrycker och huskurer
Bergenström, Anna & Bergenström, Fanny: Kärlek, oliver och timjan
Davidsson, Ulrika: GI för hela familjen
Doblado, Ana: Cocina española
Dolk, Jens & Forslin, Liselotte: Kombinera mat och vin
Foster, G. Dean: The special taste of Florida
Griffith, Dotty: The Comtemporary Cowboy cookbook
Hedh, Jan & Andersson, Klas: Bröd
Hedh, Jan: Chokladpassion
Hedh, Jan & Andersson, Klas: Choklad - mer av det goda
Hiort af Ornäs, Catarina: Munskänkarnas vinbok
Jamais, Michel: Michels Vin & Mat
Kurronen, Leena: Uusimaa à la Carte
Lindholm, Leila: Guldkant på vardagen
Lönnegren, Barbro: 125 Pastarätter
Lönnegren, Barbro: 100 läckra pajer
Lönnegren, Barbro: Laga gott till en & två (min allra första kokbok som jag fick av moster Annikan när jag var 16 år!)
McVicar, Jekka: Jekka's Complete Hearb Book
Månsson, Eva & Jan samt Palmquist, Johanna: Café Gotland
Paulún, Fredrik: Allt om Glykemiskt index
Paulún, Fredrik & Paulún, Karolina: Paulúns GI-mat
Plum, Camilla & Simonsen, Nanna: Ingen rädder för Kajsa Warg
Ridgway, Judy: En bok om Ost
Skarsgård, Kettil & Gunnarsson, Jörgen: Skakade upplevelser
Souli, Sofia: Det grekiska köket
Sälzer, Sabine & Ruschitzka, Gudrun: Die echte deutsche Küche
Triberg, Annica & Håkansson, Albert: Jorden runt på 80 degar
Voltaire, Renée: Peace, Love and Food
Wagoner First United Methodist Church: Heavenly Recipe To Grace Your Table
Öhrn, Maria: Kladdkakor

Övrigt: Sju sorters kakor, Alla tiders tapas, Learn to cook chinese dishes, Östermalmshallen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0