CHINA TEA

 2009-02-19 l 19:40:36
Mer om te - eller om grönt te för att vara exakt. Jag fick en burk med grönt jasmin-te av min före detta kollega Sandy från Shanghai förra året när hon var på besök i Karlskrona. Hade aldrig sett kinesiskt jasmin-te förut, men det må jag säga, det var en upplevelse. I burken låg te-blommor eller Tea-flowers som är som små konstverk- runda, hantverksmässigt skickligt sammansatta täta bollar av teblad, som när de läggs i vatten vecklas ut till en blomma. Helst ska man naturligtvis ha en kopp av glas så man kan se blommans utveckling från alla håll, men en stor jumbokopp går alldeles utmärkt det med! Jag bad en annan före detta kollega köpa med sig fler Tea-flowers hem och burkarna är minst lika vackra som teet när det slagit ut.



Tydligen är grönt te fullproppat med C-vitamin och det är ju bra såhär års. Det innehåller även fluor (!) som ju skyddar tänderna mot karies och andra bakterier så alla ni som inte dricker grönt te men vill hålla er friska - spring genast iväg till affären och bunkra!

"Det finns få timmar i livet som är angenämare än den timme,
som är ägnad den ceremoni som är känd som afternoon tea"
Henry James (1843-1916)

(Foto: privat)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0