BOKREA 2009

 2009-02-23 l 19:12:02

Denna veckan börjar årets stora rusning - bokrea 2009! Det är nåt speciellt med att trängas med folk ibland böcker. Alla söker olika saker - historieböcker, science fiction, skönlitteratur, faktaböcker, talböcker (!) och så jag som letar kokböcker! Jag är helt tokig i kokböcker, det är som ett gift. Jag läser dom som skönlitterära böcker, från pärm till pärm och går igång på vackra fotografier på mat i sköna miljöer.

Ett tag var jag helt såld på Monica Ahlberg som skrev den första (enligt mig!) riktigt "glammiga" kokboken "Rosendahls Trädgårdscafé 1994 och som är upptakten till den kokboksboom som vi ser än idag. Därför blev jag extra glad att se en av hennes gamla godingar "Bergs konditori på Marstrand" på Bokus.com till reapris. Har länge gått och bläddrat i denna lilla läckerbit så nu kanske jag slår till!

En annan "vill-ha" bok är Anna Bergenströms "Under Valnötsträdet" - sååå fina bilder tagna av hennes dotter Fanny och  till det över 400 goda recept från hela världen. Det roliga med Anna och Fanny är att det inte är själva huvudrätten som lyfts fram utan även, eller kanske mer, tillbehören som sallader, salsor, röror och småplock. I like!

Och vem kan säga nej till en titel som "Järnspisar, hackekort & tabberas"? Gamla goda svenska maten i Astrid Lindgrens anda - jag blir i alla fall nyfiken och glad bara av att höra titeln!

Och så avslutningen - "Två systrars söta" av systrarna Eisenman som driver The Cookbook café i Stockholm. Deras café är en mysig blandning av bibliotek och café i hemmamiljö där man kan läsa böcker samtidigt som man njuter av en god lunch lagad på recept från en av alla titlar som systrarna säljer i sin "café-butik". Blir lycklig bara jag tänker på den!

Så, iväg på tisdag och shoppa:-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0