FLYGANDE JACOB PÅ GI-VIS!

 2009-04-01 l 19:08:53

Idag blev det en gammal 70-tals klassiker i Skogshuset - Flygande Jacob! Jag gillar denna gamla goding skarpt för det går fort och är gott! Och nu har jag kommit på hur man gör den GI-vänlig också. Massvis med spansk paprikasallad till istället för ris.

Flygande Jacob för 4 stycken 70-talister (och andra hungriga med för den delen!)
♥ 1 grillad kyckling
♥ smör
♥ 1 paket bacon
♥ 200 g skivade champignoner
♥ 2 skivade bananer
♥ 2 dl vispgrädde
♥ 1/2 dl chilisås
♥ röd tomatpesto
♥ salt och vitpeppar
♥ jordnötter

Sätt ugnen på 225 grader och bena ur kycklingen. Dela den i mindre bitar och lägg i en smord form. Strimla och fräs bacon och svamp knaprigt. Fördela svamp, bacon och de skivade bananerna över kycklingen. Vispa grädden och rör ner chilisås, pesto, salt och peppar. Fördela blandningen över kyckligen och gratinera i ugn i ca 20 minuter. Garnera med jordnötter coh servera med fräsch spansk paprikasallad.

Kvällen är räddad för en trött ekonom och nu väntar slappande på soffan. Var och tränade igår och träningsverken börjar såsmått infinna sig...

Ps - Är det någon som vet varför det heter "Flygande Jacob"???

(Foto: Skogshuset)

Kommentarer
Postat av: Anci

Hej !



Tack för besöket på min blogg. Jag blir så hungrig när jag läser ditt senaste inlägg :)



Kram

2009-04-01 @ 20:42:09
URL: http://lighthouse-ankan.blogspot.com
Postat av: Jessica

Åh, Flygande Jakob var länge sen jag åt, så gott ju, fast jag brukar hoppa över bananerna.

2009-04-02 @ 08:16:29
URL: http://www.hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Leila bakar...

åh, hahaha underbart med denna lilla nostalgitripp. Saknas bara Gino till efterrätt. =)

2009-04-02 @ 08:52:48
URL: http://leilabakar.blogg.se/
Postat av: Tesse

Jamenvisst, Gino hade man ju glömt! Oxå en lätt rätt och mycket nostalgi...

2009-04-02 @ 19:18:10
Postat av: Annlou

Vilken härlig sida!

2009-04-02 @ 20:51:11
URL: http://frokenpysslig.wordpress.com/
Postat av: Lena

Tack för dina värmande ord hos mig. Ja, det kan vara tufft att bli av med sockermonster, även fast man inte tror det. Mångt och mycket innehåller ju socker. Men som sagt, tack för hejjande ord. :)



Flygnade jacob är gott. Det ska jag nog göra någon dag. Men jag utesluter nog bananerna. Fruktsocker. :)



Ha en trevlig helg! :)



Mvh Lena

2009-04-03 @ 16:15:03
URL: http://celena.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0